Wednesday 15 August 2012

Food to Boost Mood

Assalamualaikum & salam sejahtera :D

Menjelang Aidilfitri, banyak juadah2 istimewa yang menanti. Masa bulan puasa, ramai yang sibuk bertungkus lumus buat kuih & biskut raya, dan tak kurang juga yang sibuk membeli kuih raya (macam saye..haha!). Juadah Aidilfitri pasti mengiurkan jika dibayangkan time2 pose nih~

rendang
ketupat, lemang, nasi impit, serunding, kuah kacang


 Sluuurrrppp~~~

 *hish....pose!*

Anyway, hari ini topik saya adalah mengenai makanan yang boleh enhance our good mood and stabilize our emotion ;) Kebiasaannya orang kata kalo bad mood, rasa down, sedih etc. makan la chocolate. Sejauh mana kebenaran fakta itu tidaklah saya ketahui. Mungkin ada kebenarannya. Tapi melalui pembacaan saya, makanan yang contained high sugar level seperti candy dan soda boleh menyebabkan anda cranky dan  cepat letih.

Terdapat 3 jenis nutrisi yang penting dalam membantu menstabilkan emosi iaitu - omega 3, folic asid & B12, dan vitamin D. Oleh itu, mana-mana makanan yang mengandungi nutrisi2 ini boleh la dicuba. Antaranya:

a) Pisang - kaya dengan tryptophan dan vitamin B 6 yang dapat memberi calming effect. The amino acid tryptophan helps your body make serotonin (serotinin dapat mengurangkan anxiety, rasa nervous, dan rasa irritated), a brain chemical that regulates mood, while vitamin B6 is need to manufacture serotonin from tryptophan.

b) Oily fish - contohnya salmon, ikan kembung, dan ikan sardin. Mengandungi banyak omega 3. Kalau ada duit lebih, boleh la beli minyak masak canola oil dan telur ayam yang ada omega 3

c) Siput / shellfish - contohnya tiram atau kupang. Ketam pun boleh. Kaya dengan B12.

d) Cheese, yoghourt, susu, cereal -pun kaya dengan B12.

e) Brocolli, kacang soya, sunflower seeds, oat, oranges - kaya dengan folic acid.

f) Egg yolk - kaya dengan vitamin D

Selamat mencuba & jaga diri! :D





Disclaimer: Apa yang terpapar di blog ini juga berperanan sebagai peringatan buat diri saya.


 


No comments:

Post a Comment