Monday 13 August 2012

Disengagement

Assalamualaikum & hello all :)

Have you ever come to a stage where you feel so stress and think that you can't take it anymore? You feel down and almost give up, be it because of the pressure comes from your workplace, family, friends, or any sources you can list. I've faced this stage (byk kali jugak la) and there was one time I felt like I quitting my job! (But then after a while, I knew that I would not let go a post which "grant" me few thousands per month..haha! nak makan ape kalo berenti keje? :P )

You know, when you feel stress, your head can't think straight. Tambahan pulak stress tu bercampur baur dengan perasaan marah, haruslah yang lead our thinking is our emotion. Kata orang Melayu, "Kalau ikut hati. mati...", which means in a situation where your emotion is not stable, you might make a wrong decision since your judgment dah tak brape nak btol. So what you need to do first is to cool down.

However, nak cool down tu bukan senang. Especially when the pressure keeps coming, or you find yourself keep thinking about the things that pressuring you. Lagi parah bila sampai tak leh nak tdo sebab pikirkan benda yang irritating itu.


 
So, today I'm going to share with you a technique which I called "disengagement" :) This technique can be used temporarily so that you can reduce your stress a bit and cool down. I mentioned "temporarily" because somehow you still need to settle your problem and face the fact. Running away from your problem (stress avoidance) will only make thing worse and you might feel as if it hunting you. In Gestalt therapy, problem that is unsolved (or been avoided) is called "unfinished business".

"unfinished business that may diminish satisfaction, fulfillment, and growth, and to experiment with new ways of being"
for further reading, click here 

Okay, back to the technique. Disengagement adalah teknik "cutting off", di mana anda mengambil satu tindakan yang membolehkan impak stress pada diri anda berkurangan, atau yang boleh membantu anda untuk mengurangkan kecenderungan dan frequency anda memikirkan perkara tersebut. In other words, anda mengambil langkah supaya unsur2 yang boleh trigger stress anda boleh dielakkan. 

Contoh yang boleh saya beri ialah di tempat kerja saya, bilik saya dikelilingi oleh glass di mana orang dari luar bilik boleh tengok apa saya buat dalam bilik. Tujuannya supaya senang untuk orang lain tahu whether saya ada dalam bilik ke tak (ataupun untuk mengelak pekerja tidur atau melakukan perkara2 yg tidak sewajarnya dalam waktu kerja). Oleh kerana saya percaya yang tujuan organisasi membina that kind of room adalah baik, maka selama lima tahun saya bekerja, saya tak pernah seal glass bilik saya untuk cover2 seperti mana yang dilakukan oleh kebanyakan colleagues saya.

Walau bagaimanapun, terdapat satu masa yang saya rasa sangat stress dan saya rasa saya amat perlukan privacy untuk cool down. So, saya mengambil langkah untuk seal bilik saya tu, bukan sikit2, tapi terus sampai orang lain tak leh nampak saya langsung :P tujuannya ialah supaya saya boleh elak dari memikirkan orang2 yang saya stress tu, kerana dengan terlihat bayangan orang yang kita stress tu, mungkin akan menyebabkan kita terfikir balik perkara yang menyebabkan kita stress. Dengan cara ini, saya elak dari unsur yang boleh trigger balik stress saya dan mengambil masa yang sewajarnya untuk saya berfikir kembali secara rasional. 

Disengagement technique ini juga bermaksud anda "memutuskan hubungan" anda dengan perkara yang menyebabkan anda stress. Anda boleh memilih untuk tidak memikirkan perkara itu seperti teknik digunakan dalam Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) - "visualizing a STOP sign" technique. Teknik ini kebiasaannya digunakan kepada klien yang mengalami depression, bagi membantu klien mengawal pemikiran yang tidak rasional. 

Try to imagine a traffic stop sign or even a ‘red light’ signal in your mind when you are feeing overwhelmed or upset by your negative thoughts and feelings, including fatigue. Follow the instructions of the stop signal by saying to yourself “stop thinking these negative unhelpful thoughts” or “stop dwelling on the negative”.  

Sumber : here

Satu lagi tindakan yang boleh anda ambil ialah "withdrawal". Tindakan ini boleh digunakan dalam satu tahap apabila keadaan berada di luar kawalan anda. Contohnya jika ada seseorang yang memarahi anda atas sesuatu sebab, and anda telah pun meminta maaf tapi orang tu still nak marah2 awak lagi, maka anda boleh "back off". Biarkan individu tersebut buat sementara waktu, let him/her takes his/her own sweet time untuk kembali rasional. 

Semoga entry kali ini membawa sedikit sebanyak manfaat kepada anda yang membaca. Sehingga kita berjumpa lagi :)

Jaga diri! :D



p/s : Apa yang terpapar di blog ini juga berperanan sebagai peringatan buat diri saya.












No comments:

Post a Comment